المرجع الالكتروني للمعلوماتية
المرجع الألكتروني للمعلوماتية

الرياضيات
عدد المواضيع في هذا القسم 9761 موضوعاً
تاريخ الرياضيات
الرياضيات المتقطعة
الجبر
الهندسة
المعادلات التفاضلية و التكاملية
التحليل
علماء الرياضيات

Untitled Document
أبحث عن شيء أخر

المعنى الرمزي والسياسي لفدك
16-5-2022
Geometric Isomers
19-6-2019
الموجات الحارة والباردة
28-11-2017
هل تعتبر العدالة او الوثاقة في قاعدة اخبار ذي اليد
2024-07-23
أفضل السبل لتربية الشبان
2023-04-11
Entomologist
16-10-2015

Game of Logic  
  
900   12:15 صباحاً   date: 24-1-2022
Author : Carroll, L
Book or Source : Symbolic Logic/Game of Logic: Mathematical Recreations of Lewis Carroll, 2 Books Bound As 1. New York: Dover, 1972.
Page and Part : ...


Read More
Date: 8-2-2022 734
Date: 9-2-2022 874
Date: 8-2-2022 701

Game of Logic

 

The Game of Logic, described by Lewis Carroll--author of Alice in Wonderland--in 1887 (Carroll 1972) consists of discussing the meaning of propositions like "Some fresh cakes are sweet," and is an instructive introduction to the concepts of logic.

The game takes place in a world divided into four quadrants. In the northwest quadrant, the cakes are fresh and sweet, in the northeast, they are fresh and not-sweet, in the southwest, they are not-fresh and sweet, and in the southeast, they are not-fresh and not-sweet. The game is played with four red coins and five gray coins. A red coin is used to indicate the presence of some (one or more) cakes in a sector, while a gray coin indicates that the sector is empty.

A red coin in the northwest sector is a representation of the proposition "Some fresh cakes are sweet." By using more coins it is possible to represent more complex propositions. For example, one red coin in the northwest sector together with one in the northeast is a representation of the double proposition "Some fresh cakes are sweet and some not-sweet."

The world of cakes is then divided in the two subclasses of the eatable and not-eatable cakes, allowing the representation of even more complex propositions. It is also possible to represent syllogisms, in which two propositions (the premises) are used to deduce a third (the conclusion).

In the second half Carroll's book, an 8-cell diagram is introduced (a flattened 2×2×2 cube) for problems involving three propositions at once.


REFERENCES

Carroll, L. Symbolic Logic/Game of Logic: Mathematical Recreations of Lewis Carroll, 2 Books Bound As 1. New York: Dover, 1972.

Harry Ransom Center. http://www.hrc.utexas.edu/exhibitions/online/carroll/images/gameoflogicbig.html.




الجبر أحد الفروع الرئيسية في الرياضيات، حيث إن التمكن من الرياضيات يعتمد على الفهم السليم للجبر. ويستخدم المهندسون والعلماء الجبر يومياً، وتعول المشاريع التجارية والصناعية على الجبر لحل الكثير من المعضلات التي تتعرض لها. ونظراً لأهمية الجبر في الحياة العصرية فإنه يدرّس في المدارس والجامعات في جميع أنحاء العالم. ويُعجب الكثير من الدارسين للجبر بقدرته وفائدته الكبيرتين، إذ باستخدام الجبر يمكن للمرء أن يحل كثيرًا من المسائل التي يتعذر حلها باستخدام الحساب فقط.وجاء اسمه من كتاب عالم الرياضيات والفلك والرحالة محمد بن موسى الخورازمي.


يعتبر علم المثلثات Trigonometry علماً عربياً ، فرياضيو العرب فضلوا علم المثلثات عن علم الفلك كأنهما علمين متداخلين ، ونظموه تنظيماً فيه لكثير من الدقة ، وقد كان اليونان يستعملون وتر CORDE ضعف القوسي قياس الزوايا ، فاستعاض رياضيو العرب عن الوتر بالجيب SINUS فأنت هذه الاستعاضة إلى تسهيل كثير من الاعمال الرياضية.

تعتبر المعادلات التفاضلية خير وسيلة لوصف معظم المـسائل الهندسـية والرياضـية والعلمية على حد سواء، إذ يتضح ذلك جليا في وصف عمليات انتقال الحرارة، جريان الموائـع، الحركة الموجية، الدوائر الإلكترونية فضلاً عن استخدامها في مسائل الهياكل الإنشائية والوصف الرياضي للتفاعلات الكيميائية.
ففي في الرياضيات, يطلق اسم المعادلات التفاضلية على المعادلات التي تحوي مشتقات و تفاضلات لبعض الدوال الرياضية و تظهر فيها بشكل متغيرات المعادلة . و يكون الهدف من حل هذه المعادلات هو إيجاد هذه الدوال الرياضية التي تحقق مشتقات هذه المعادلات.